luni, 7 decembrie 2009

Roma 1- Fantani si cismele

Am fost la Roma...7 zile...Am vazut atata arta si cultura din ultimii 2500 ani cat n-am vazut in toata viata mea. E drept ca am umblat kilometrii pe strazile orasului si ale galeriilor muzeelor dar efortul a meritat. Am facut enorm de multe poze, motiv pentru mai multe postari despre Cetatea Eterna.
Printre multe altele, pe mine m-au impresionat nenumaratele fantani si cismele, vechi, foarte vechi sau din sec. 20. Prin toate aceste cismele locuitorii Romei se aprovizionau cu apa. Scopul lor nu e doar decorativ. Majoritatea au apa bun de baut, motiv pentru care nu am cumparat apa la sticla nici o data. Multe dintre ele sunt alimentate de la apeductele subterane romane si medievale, care sunt functionale si azi.
Exista de toate felurile si marimile. Cele din secolul 20 sunt cele mai raspandite. Niste cilindrii de fonta cu insemnele Primariei; le gasesti cam peste tot. Urmeaza cismelele lipite de peretii caselor sau palazzo-urilor. Astea mi s-au parut cele mai pitoresti fiinda dau viata stradutelor. Din aceeasi familie sunt cismelele de colt. Cele mai faimoase fantani de colt sunt cele patru situate la intersectia Via del Quirinale/Via delle Quattro Fontane, realizate de arhitectul italo-elvetian Francesco Borromini pe la mijlocul sec. al 17-lea. Altea cismele refolosesc elemente de sculptura antica (guri de lei, masti grotesti, sarcofage etc). In final, cele mai spectaculoase sunt fantanile de piete publice, bogat decorate cu sculpturi, raspandite la sfarsitul Renasterii si in epoca baroca. Cea mai faimoasa si mai mare e Fontana di Trevi cu un debit urias de apa. Aceasta fantana se afla la capatul unui mare apeduct folosit inca din epoca romana - Aqua Vergine.

Cismea de colt.

Cismea in Piazza del Popolo. In aceasta Piata mai sunt alte 2 fantani monumentale.


Fontana del mascherone (Fantana cu masca) de langa biserica Santa Sabina. Este o fantana realizata in ...1936 care foloseste elemente vechi. Cada de porfir este antica sau o copie fidela a uneia antice iar capul barbos (mascherone-ele/masca) e din 1593.

Fantana defecta si astupata la parterul unui palazzo de pe Via Giulia.

Fontana del Mascherone de pe Via Giulia din 1626.

Fantana cu cap de leu si sacofag roman de langa statia de metrou de vis a vis de Colosseum

Una din cele 4 fantani de pe Via Quattro Fontane realizate de arhitectul
italo-elvetian Francesco Borromini.


Cismea din apropierea bisericii Santa Maria Maggiore


Fantana din Piazza del Campitelli (1589)

Fantana monumentala din piata bisericii Santa Maria Maggiore de la picioarele coloanei antice pe care-i statuia Fecioarei (1615).

Fontana della Tiare din Vatican (1927)

Cismea din Vatican

Fantanile moderne de fonta din oras

Fantana din fata bisericii San Clemente

Fantana din Piazza Navonna

Fantana din Piazza Navonna, faimoasa piata baroca cu trei fantani si un obelisc egiptean formata in arealul anticului stadion a lui Domitian.


Fantana din fata Pantheonului (1575)


Fantana cu testoase (Fontana dellaTartaruge) din Pta Mattei, terminata in 1588. Reprezinta niste tineri goi, de bronz ce ajuta niste testoase sa urce in bazinul de sus al fantanii.

Fontana de Trevi, cea mai mare si mai vizitata fantana din Roma. E atat de multa lume acolo incat e bine sa fi atent la portofel.

14 comentarii:

Antoaneta spunea...

Of, de ce n-ai zis ca te duci, ca te trimiteam si la Quartiere Coppede/ Piazza Mincio - un complex arhitectural Art Nouveau, cu trecere spre Art Déco, si o fântâna cu broscute în mijloc. E un loc putin cunoscut si frecventat de turisti, deloc tipic pentru Roma. Si-mi mai plac bisericile vechi, cele de pe Aventin si cu mozaicuri (Santa Maria sopra Minerva, Maggiore, Trastevere). Foarte frumos articol, îmi place ca ti-ai ales o tema anume.

Radu Oltean spunea...

@Antoaneta
Stai sa vezi cu mozaicurile din bisericile romane...

Antoaneta spunea...

Stau, stau:)

LumeaMare spunea...

Interesanta abordare si foarte frumoasa colectia de fantani!

De fiecare data cand realizez ce civilizatie aveau romanii acum atata vreme - canalizare, pardoseli incalzite samd - nu imi vine sa cred!

Astept urmarea :-)

ADRIAN spunea...

Exceptional, te invidiez pentru ragazul de a vedea Roma. Dintre tot ce am vazut eu pana acum (si am avut bafta sa strabat o mare parte din Europa), Roma mi s-a parut a fi cel mai fascinant oras din lume. Am si eu, daca te ajuta, pe undeva, un diapozitiv de acum 10ani cu o fantana ce m-a lasat mut. Nu pentru decoratia exceptionala ci prin faptul ca are o cupa din piatra de un diametru de peste 2 metri si care este atat de bine lucrata si atat de bine pusa in opera incat apa curge peste reborduri in mod uniform intr-o pelicula foarte subtire. Cat de tehnici erau acei pietrari ... Nu mai stiu in ce piateta era insa.

Dorin spunea...

Super, ca de obicei o tematica interesanta si inedita.

Multumesc mult pentru poza cu fantana testoaselor... cand am fost eu era in restaurare si n-am putut s-o vad!

Ce civilizatie aveau romanii? Pai, degeaba ne laudam noi cu gadget-urile vietii moderne; de fapt osatura vietii noastre de azi este cam aceeasi pe care au trasat-o ei acum doua mii de ani. Spuneti zilele saptamanii sau cele ale lunilor in orice limba europeana si va veti convinge. Iar pentru cine nu este convins inca, il trimit sa viziteze orasul-muzeu Pompei; va vedea acolo, intre altele, o paine romana autentica (da, carbonizata, dar paine) o cada de baie, un lavoar... obiecte pe care si noi le folosim in viata de zi cu zi.

Dorin spunea...

Ca veni vorba, stiai ca Bucurestiul si Roma, pe langa latinitate, au fost legate si prin opera unui arhitect italian, care a fost pentru o scurta perioada chiar arhitect-sef al municipiului Bucuresti? (off, daca ar vedea ce fac urmasii lui cu orasul...)

Este vorba despre arhitectul Giulio Magni (1859-1930) autorul unor interesante cladiri atat la Roma cat si la Bucuresti. Acesta a lucrat in Romania intre 1894 si 1904.

Vezi o scurta nota aici: http://www.piazzaitalia.ro/content/cine-fost-giulio-magni
si, in limba italiana, o scurta biografie si o lista incompleta de lucrari: http://w3.uniroma1.it/strappa/?p=535

Anonim spunea...

am vazut Fontana de Trevi la ora 5 dimineata.era atat de frumos..nu era nimeni in piata si apa era atat e curata!am inteles ca fantana a devenit celebra in urma unui film,pana la lansa lui fantana nu era atat de vizitata

Razvan spunea...

Sunt foarte frumoase pozele iar Roma este un oras splendid. Am fost de 3 ori acolo si m-as mai duce de inca 100 de ori.

dan spunea...

@Radu Oltean
Frumoasa si pasionanta calatorie prin Roma cea veche.
Felicitari!

dan spunea...

@Radu Oltean
Singura fantana veche si monumentala a Bucurestilor a fost cea construita inainte de 1800 de Mitropolitul Filaret in actualul Parc Carol. In loc sa fie ingrijita, pe la 1860 a trebuit demolata de autoritati, cu promisiunea ridicarii alteia noi. Pe locul ei primarul de atunci George Gr. Cantacuzino a ridicat fantana ce-i poarta numele.

Anca spunea...

Foarte frumoase pozele. Nu m-as fi gandit sa realizez un articol pe tema fantanilor si cismelelor, e o idee geniala. Abia astept sa vizitez si eu Roma!

gabrielae spunea...

mi se par totusi mai interesante cele din madrid...

Alioșa spunea...

@ Radu Oltean,
Felicitări pentru interesanta prezentare !
În 2002 am aruncat și eu un euro în apa țâșnită din frumoasa și plina de istorie FONTANA DI TREVI !
Îmi place tematica abordată în blogul tău !
Dă-i înainte că-i dai frumos !
Alioșa ( http://aliosapopovici.wordpress.com/2010/10/07/Din-nou-in-ITALIA ).